Irregular Plural Nouns
(Düzensiz Çoğul olan isimler)
Bazı isimlerin sonuna herhangi bir ek getirmeden isimin kendi yapısı içinde değişiklik yaparak ismi çoğul olarak ifade ederiz. Bunlar aşağıdaki tabloda verilmiştir.Singular (tekil) | Plural (çoğul) | Singular (tekil) | Plural (çoğul) |
man louse child tooth foot this | men lice children teeth feet these | woman mouse ox goose person that | women mice oxen geese people those |
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
one sheep | three sheep |
one fish | ten fish |
a black deer | five black deer |
means | means |
Ancak, grup içinde ayni türe ait farklı cinslerden bahsettiğimiz zaman, çoğul kullanabiliriz.
· You can find many different sheeps in this herd.
(Bu sürünün içinde bir çok farklı tür koyun bulabilirsin)
Bilim, felsefe, ve diğer akademik çalışma alanları; Yunanca, Latince veya diğer dillerden aldıkları kelimeleri hem tekil hem de çoğul olarak genellikle aldıkları dillerdeki kelimeler gibi günlük dil yapısı içinde kullanırlar. Bunlar;
A.-Sonu “ –a” ile biten kelimeye “ –e” eklenerek;
· You can find many different sheeps in this herd.
(Bu sürünün içinde bir çok farklı tür koyun bulabilirsin)
Bilim, felsefe, ve diğer akademik çalışma alanları; Yunanca, Latince veya diğer dillerden aldıkları kelimeleri hem tekil hem de çoğul olarak genellikle aldıkları dillerdeki kelimeler gibi günlük dil yapısı içinde kullanırlar. Bunlar;
A.-Sonu “ –a” ile biten kelimeye “ –e” eklenerek;
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
alga | algae |
alumina | alumnae |
larva | larvae |
formula | formulae |
nebula | nebulae |
spatula | spatulae |
vertebra | vertebrae, etc |
İngilizce de yaygın olarak kullanılan kelimeler “ –s” alır.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
area | areas |
diploma | diplomas |
dogma | dogmas |
idea | ideas |
panorama | panoramas |
zebra | zebras |
encyclopaedia | encyclopaedias, etc |
B.-Sonu “–is” ile biten bazı isimler çoğul olarak ifade edildiklerinde “ –es” alır.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
analysis | analyses |
axis | axes |
crisis | crises |
diagnosis | diagnoses |
basis | bases |
parenthesis | parentheses |
neurosis | neuroses |
oasis | oases |
synopsis | synopses |
thesis | theses |
hypothesis | hypotheses, etc |
Baz kelimeler, hem tekil hem de çoğul olarak ayni yazılır, ancak tekil olarak telaffuz edildiğinde /e:z/ olarak okunan son hece /i:z/ olarak okunur.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
series | series |
species | species |
precis - tekil /'preisi:/ olarak telaffuz edilir
precis - çoğul /preisi:z/ olarak tellafuz edilir.
Sonu “-polis” ile bitten kelimeler çoğul olarak ifade edildiklerinde “–es” alır
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
metropolis | metropolises |
C.-Sonu “–on” ile biten bazı tekil isimler çoğul olarak ifade edildiklerinde “–on” düşer, “-a” kelimeye eklenir.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
criterion | criteria |
phenomenon | phenomena |
automaton(s) | automata |
ganglion(s) | ganglia |
Ancak aşağıda yazılan kelimeler çoğul olarak ifade edildiklerinde “–s” alır.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
demon | demons |
electron | electrons |
lemon | lemons |
moron | morons |
neutron | neutrons |
paragon | paragons |
proton | protons |
D.-Sonu “–um” ile biten bazı tekil isimler çoğul olarak ifade edildiklerinde “–um” atılır, “-a” eklenilerek kelime çoğul yapılır. Bu kelimelerin bazıları da çoğul yapılırken “–es” eki alabilir.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
addendum | addenda |
bacterum | bacteria |
datum | data |
desideratum | desiterata |
erratum | erata |
ovum | ova |
aquarium(s) | aquaria |
curriculum(s) | curricula |
fulcrum(s) | fulcra |
medium(s) | media |
referendum(s) | referenda |
stadium(s) | stadia |
millenium | millenia |
Bacteria, data, media sık sık değişik meslek çevreleri tarafından farklı anlamlarda kullanılabilir:örneğin “the media” dediğimizde aklımıza basın yayın gelir. Ancak, “araç” anlamında kullanıldığında, onun yerine “mediums” kullanımı tercih edilir.
Aşağıdaki kelimeleri çoğul olarak ifade ettiğimizde yalnızca “–s” ekini kullanırız.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
album | albums |
asylum | asylum |
chrysanthemum | chrysanthemums |
forum | forums |
museum | museum |
pendulum | pendulums |
E.-Sonu “–us” ile biten bazı tekil kelimelerin sonundaki “-us” atılar “–i” eklenerek isim çoğul yapılabilir.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
alumnus | alumni |
bacillus | bacilli |
locus | loci |
stimulus | stimuli |
Ancak;
genus | gene |
Aşağıdaki kelimeleri çoğul olarak ifade ettiğimizde yalnızca “–es” ekini kullanırız.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
cactus | cactuses |
crocus | crocuses |
focus | focuses |
fungus | funguses |
isthmus | isthmuses |
nucleue | nucleuses |
radius | radiuses |
stylus | styluses |
syllabus | syllabuses |
terminus | terminuses |
hippopotamus | hippopotamuses |
Akademik çevreler ve konuyla ilgili çalışanlar tarafından genellikle radii, fungi etc kullanılır
F.-Sonu “–ex” yada “–ix” ile biten tekil kelimelerin sonundaki “–ex” yada “–ix” kaldırılır ve “–ices” eklenerek çoğul yapılır.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
*apex | apices |
appendix | appendices |
codex | codices |
cortex | cortices |
index | indices |
matrix | matrices |
vortex | vortices |
*Konuşma esnasında günlük dil kullanımında kelimenin sonuna –es kullanımı da yaygındır.
apex | apexes vs. |
☺ Appendices ve indexes kitapların içeriğini ifade etmek için kullanılır insanların apandisti için appendixes, ve matematik için indices kullanılır. |
G.- Sonu “–eau” ile biten tekil kelimelere çoğunlukla “–s” eklenir ama “–z” eklenerekte çoğul yapılabilir.
Singular (Tekil) | Plural (Çoğul) |
bureau | bureaus/z |
gateau | gateaus/z |
plateau | plateaus/z |
portmanteau | portmanteaus/z |
tableau | tableaus/z |
trousseau | trousseaus/z |
s ile yok
YanıtlaSil